Jdi na obsah Jdi na menu
 


MotoGP 07

14. 11. 2007

Již podruhé hostí Xbox 360 nejprestižnější motocyklové závody na světě. Po nevýrazné premiéře se nám tedy servíruje druhý a notně vylepšený chod, nabízející opět zajímavý mix závodního i extrémního poježdění.

První díl, jak ostatně říká dřívější recenze, nás nijak neoslnil. Proto nadešel čas zapomenout na staré známosti a vyzkoušet si, jaké to je řídit současné nejrychlejší jednostopé stroje. Druhé dějství se opět prezentuje jako oficiální hra šampionátu MotoGP, a proto obsahuje kompletní licenci aktuální sezony. Tím pádem si zde zajezdíte postupně na 18 reálných okruzích, včetně našeho brněnského. Hra ale nabízí pouze nejvyšší kubaturu osmistovek, obě slabší třídy zde pohříchu absentují.

Obrázky ze hry

Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07 Obrázek ke článku MotoGP 07

Extrémní motorsport

Tradiční je přítomnost druhého plnohodnotného režimu, kterým je civilní třída Extreme, přičemž zde závodí smyšlené a ještě výkonnější stroje na tratích volně vložených do různých světových destinací. Opět nechybí ani variace na pražské historické centrum, dále např. německá dálnice, australské prašné cesty a průjezd americkým venkovem. Dá se říci, že zdejší závody jsou ještě zajímavější než šampionát MotoGP, protože těchto 17 tratí je velmi různorodých, přičemž jejich okolí je mnohem hezčí, než vesměs strohé závodní okruhy ze sportovního klání.

Režim Extreme se ale odemkne až po dojetí kompletní sezóny MotoGP na libovolnou obtížnost. Pokud se chcete bez okolků vrhnout na závodní tratě, jistě si zvolíte klasickou časovku nebo rychlý závod. V time trialu jste ale stejně jako v kvalifikacích, kdy se počítá již první kolo, možná nesmyslně penalizováni za sebemenší vyjetí z vozovky. Nasbíraný čas se po dojetí přičte k celkovému splitu, takže pro dobré umístění na roštu si musíte hlídat ideální stopu. Pěkná funkce nabízí možnost změny pozice motocyklu na trati. Jinými slovy si tak můžete „přelétnout“ na jakýkoli úsek a zkoušet si průjezdy určité pasáže. Podobně tento průlet použijete také pro rychlý náhled na celý okruh. Jak se pomalu stává dobrým zvykem, po jízdě se váš výkon zapíše do hráčského žebříčku, ovšem bez důrazu na použitý stroj. Stažení „ghost bike“ a nebo opakovačky jízdy nejlepšího jezdce zde k velké škodě chybí.

Kariéra od píky

Mimo šampionátů MotoGP a Extreme je dalším hlavním jízdním režimem kariéra, jejíž hlavní odlišnost spočívá v nuceném výběru holého a nenalakovaného motocyklu. V jednoduchém editoru si podobně musíte vytvořit dále i svého jezdce, přičemž nechybí ani česká národnost. V kariéře hrajete vlastně sami za sebe, což je malá změna oproti zmíněnému šampionátu MotoGP, kde si vybíráte mezi skutečnými jezdci. Zcela zbytečný je ale trénink, obsahující malý počet testů na uzavřené trati, které vám vůbec nic nedají a navíc při těchto disciplínách překvapivě dochází k dosti nepříjemnému škubání obrazu. Zajímavější jsou postupně zpřístupňované „challenges“. Tedy úkoly, kdy na vybraném úseku každé zpřístupněné trati osamoceni bojujete proti časomíře, požadované průměrné rychlosti a nebo máte za úlohu co nejtěsněji následovat zkušeného jezdce před vámi. Tyto jízdy tak nepostrádají napětí, ani velkou dávku adrenalinu, protože limity jsou utažené, ale nikoli nereálné.

Hra umožňuje jak zcela svobodnou konfiguraci tlačítek na ovladači, tak i nastavení síly vibrací. Ovšem ladění motocyklu je řešeno hodně jednoduše, přičemž alespoň potěší velmi detailní náhledy všech strojů před jízdou. Nahrávání okruhu zpestřuje letecký pohled na trať, ovšem i přes zdání se jedná pouze o roztřesenou fotografii evokující záběr z vrtulníku. Před startem závodu si vychutnáte náhled na předstartovní šrumec na dráze, ovšem vyšší rozlišení a míra detailu by těmto jinak povedeným prostřihům vůbec neuškodila.

Na trati je zle

Pokud jsem měl před ostrým startem příjemný pocit z této hry, vše rázem odeznělo po odjetí prvních závodů. Je úplně jedno, jakou ze čtveřice obtížností zvolíte, protože při jakémkoli nastavení bohužel vyplouvá na povrch strašák té nejarkádovější arkády, která má se simulací společného jen velmi málo. Nelze si držet rychlou stopu, protože dosti zběsilý chumel ostatních závodníků, kteří o optimální stopě jaktěživ neslyšeli, vás dříve nebo později semele. Jezdci nikdy nejedou ve vláčku, jak se to děje v reálu, nýbrž se zběsile rovnají vedle sebe, stále do sebe strkají a pokud někdo prudčeji zabrzdí (což se týká i vás), je okamžitě smeten k zemi.

Směšné a smutné zároveň to je zejména v delších zatáčkách, do kterých najede klidně trojice závodníků zcela mimo realitu vedle sebe a vnější jezdec ostatní klidně předhoní, jako by měl o třídu silnější stroj. Již jen po startu stačí trochu zpomalit a uzříte jak se všichni na sebe doslova lepí a část pole počítačových jezdců i na rovince zbytečně manévruje tak, jako by si jezdci vychutnávali střídavé obloučky. Často jsem byl např. v Brně svědkem neskutečné absurdity v podání AI jezdců, kdy v první zatáčce po startu spadla postupně čtvrtina pelotonu, přičemž další padali často sami po celý závod. A když jsem dojel do cíle, dokonce mě ještě tvrdě shodil jiný jezdec v okamžiku, když jsem pomalou jízdou zdravil diváky a na obrazovce již zacláněla statistika závodu!

Tyto neskutečné eskapády vlastně provázejí celou sérii THQ, ovšem chování na PC často upravují firemní či amatérské patche. Jenže nic takového na Xbox asi čekat nemůžeme. Kvůli agresivitě jezdců a zcela nereálnému jízdnímu projevu je závodění někdy hodně mrzuté. Na druhou stranu samostatná přední i zadní brzda skvěle funguje a jednoduchým způsobem kdykoliv vystřihnete parádní powerslide, tedy řízený smyk. Někdo jistě ocení i řízení akcelerace a brzd pomocí pravé analogové páčky. Fyzika jízdy pak zhruba odpovídá taktéž arkádovějšímu projevu předchůdce, i když znovu nechybí možnost nastavení míry simulace.

Kde máme rezervy?

Zajímavě je řešená telemetrie. Zde netradičně, ale užitečně ukazuje pomocí barevných linek v kterém úseku tratě jste spadli, kde jste zajeli nový rekord a nebo čistou jízdu pro každé kolo zvlášť. Oproti tomu opakovačky po závodech sice disponují kompletním ovládáním, TV režimem i možností uložení na pevný disk, ovšem obraz se stejně jako v tréninku hodně škube. Naštěstí se tento nešvar v závodech skoro vůbec neprojevuje. Největší kus cesty od minula prodělala grafika, nyní krásně detailní a živá. Množství 3D diváků tleská, hlučí, fotí a dokonce pálí dýmovnice v týmových barvách, nad tratí létá přenosový vrtulník (byť zcela jinak než je tomu ve skutečnosti) a nad hlavami také přelétne vojenská letka s barevnou duhou za křídly.

Po obslužné komunikaci jezdí vozy pořadatelů a skútry s VIP návštěvníky a na některých extrémních tratích spatříte i animované moře. Jak jsem již říkal, snímkování při jízdě již tolik nehapruje jako dříve, když pocit z rychlosti je i díky odporu větru výborný. Méně parády ale dělá okolí vozovky, ve kterém motocykl mimo trať nezanechá vůbec žádné stopy a částicové efekty zejména prachu a kouře si také vzaly nejspíše neplacené volno. V nevýrazném trendu pokračuje i nazvučení, když je sice huhlající hlasatel na okruhu dobře slyšet, ovšem projev hlavně závodních motocyklů je jedním slovem příšerný a lépe se hodí ke kurýrní Jawě 350, než k hlubokým rykům soutěžních mašin.

Nejlepší na živo

Nejpovedenější a nejzábavnější částí hry je tak znovu multiplayer, protože jeho příjemně široký záběr dovoluje závodit na rozdělené obrazovce, přes propojené konzole, i na internetu až v 16 hráčích najednou. S kamarády si dokonce zajedete rovnou celý šampionát MotoGP, Extreme a nebo online turnaj. Je jen na vás, jestli si budete jako spolujezdci ze stejného týmu pomáhat a nebo naopak soupeřit každý za svoji stáj. Pokud se připojíte do rozjetého závodu, klidně se na jedoucí hráče můžete podívat a další jízdu nastoupit již aktivně jako účastník. Opravdovou sázkou do loterie jsou pak nové eliminační duely, kdy vyzvete soupeře a rozdáte si to jen mezi sebou na tři kola o extrémní motocykl toho druhého. Pokud vyhrajete, je soupeřův motocykl váš, ale pokud prohrajete, musíte soupeři svůj stroj tentokrát odevzdat vy.

Nové MotoGP sice navenek působí pěkným dojmem, ale to hlavní, tedy požitek z reálných závodů a chování soupeřů, je zcela totam. Navíc série není ani na konzolích žádný nováček, proto by měla být jízda dávno hodna simulátoru a ne odbyté arkády, jak je tomu i letos. I napodruhé se zábava skrývá především v multiplayeru a v extrémních jízdách, kde díky širším silnicím není chování jezdců tolik záludné, ovšem celkově ani druhé MotoGP ve verzi pro Xbox 360 nijak neoslnilo.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář