Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak přimět hráče ke koupi datadisku, který principy dva roky staré původní hry stále nijak nemění? Recept Big Huge Games zní: vsadit na neokoukané prostředí východních kultur. Trefa do černého, pánové.

Herních prostředí, která se mohou, případně alespoň v minulosti mohla honosit přívlastkem oblíbená, by každý dokázal vyjmenovat řadu. Normandie, Blízký východ, fantasy, starověký Řím, středověká Evropa a tak dále... Někteří vývojáři si ale bohužel neuvědomují, kde končí hranice oblíbenosti a začíná šedivé území vyčerpanosti, jehož prozkoumávání působí asi tak osvěžujícím dojmem, jako ranní cesta na autobus do školy. Každý, kdo si po sérii stříleček z druhé světové války zkusil třeba Vietcong, má určitě dodnes v paměti opatrné plížení nehostinnou vietnamskou džunglí, zatímco všechny bitvy o Stalingrad mu už jistě dávno splývají.

Obrázky ze hry

Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties Obrázek ke článku Age of Empires III: The Asian Dynasties

A teď hádanka: jak oživit dva roky starou realtimovku Age of Empires III (k níž už navíc jeden datadisk vyšel) bez výraznějších zásahů do jejích mechanismů? Správně, změnou prostředí. A když změna, tak se vším všudy: Asian Dynasties totiž na rozdíl od původního titulu a prvního přídavku nevyvíjeli tvůrci z Ensemble Studios, ale další dobře známá společnost Big Huge Games, jež stojí za Rise of Legends. A nevedla si vůbec špatně.

Go East

Asian Dynasties nabízejí rovnou tři nové strany: Japonsko, Čínu a Indii, přičemž ke každé z nich se váže vlastní kampaň. Ta japonská vypráví příběh služebníka šóguna Tokugawy, čínské tažení mapuje cestu jednoho z kapitánů námořní flotily k břehům Ameriky a závěrečná, indická kampaň vypráví o boji domorodců proti utlačovatelům z Východoindické společnosti. Příběhový vývoj všech kampaní je bohužel už od začátku průhledný až běda, a tak těch několik dějových zvratů, jež se během hry přihodí, budete očekávat už od prvních předělových scén. I charaktery samotné jsou zde vykresleny až příliš černobíle: dobré záměry snaživých důstojníků ostře kontrastují se zákeřným velením, které jim hází klacky pod nohy. Jednou by se to možná ještě dalo skousnout, ale podobné schéma zde bohužel tvůrci recyklují ve všech třech kampaních.

I přes absenci kvalitního příběhu nabízí Asian Dynasties velice zajímavý obsah. Mise, kterých je v každé kampani rovných pět, sice většinou nemají takový spád jako ty v původní hře, přesto však nabízejí dostatečně variabilní a zábavné úkoly, jež je mnohdy radost plnit. Poměrně frekventovaným prvkem se stalo shánění spojenců pro boj se silnějším nepřítelem, ale dočkáme se například i ničení obchodních cest, eskorty vesničanů, nebo dokonce plížení s malou armádou po jeskynních úkrytech. Úrovní se zde sice na datadisk vyskytuje vcelku hodně, ovšem dokončení většiny z nich nezabere víc než půl hodiny, a tak lze všechny tři kampaně Asian Dynasties sfouknout za dvě deštivá odpoledne. To sice není mnoho, avšak zároveň je třeba poukázat na skutečnost, že tvůrci nechtěli délku hry nijak uměle natahovat a soustředili se spíše na kvalitu.

Nové národy

Znovu osvětlovat principy hratelnosti AoE 3, jež se prakticky neliší od postupů známých už ze stařičké Duny 2, by bylo nošením dříví do lesa. Proto se věnujme radši těm několika málo změnám, které druhý datadisk přináší. S příchodem Asian Dynasties se do série AoE vrací stavba divů světa, tedy vysoce nákladných budov, jež slouží k postupu do dalšího věku a zároveň přinášejí určitý druh bonusu. A rozhodně se nejedná o mávnutí do větru: odhalení celé mapy, vyléčení všech jednotek nebo rychlý příchod posil na bojiště, to všechno může sehrát v bitvě velice významnou úlohu. Premiéru si odbývá i nová surovina, tzv. export, pomocí něhož lze obchodovat s některým evropským národem a kupovat od něj přes konzulát vzácné jednotky ze starého kontinentu. Export se generuje automaticky výměnou za ostatní tři suroviny (jídlo, dřevo, zlato), přičemž čím více zásob do jeho „vydělávání“ vložíte, tím rychleji bude na vaše konto naskakovat.

Autory lze pochválit i za to, že se snažili co nejvíce odlišit každou ze tří stran. Japonci jako jediní ze všech národů neloví zvířata za účelem získávání potravy, to však samozřejmě neznamená, že by si s nimi neuměli poradit. Naopak, především jejich pěchota skutečně nahání hrůzu a třeba takový samuraj patří k nejsilnějším jednotkám pro boj na blízko v celé hře. Číňané se zase řídí oblíbeným heslem „kde to nepůjde silou, tam to půjde ještě větší silou“ a staví jednotky rovnou po oddílech, díky čemuž mohou rychleji vytvořit armádu poskládanou ze všech důležitých druhů vojska. Indové spoléhají především na mohutné slony, schopné nést menší pozemní jednotky či rychle ničit budovy soupeře. Všechny tři národy pak stejně jako v původní hře mohou využívat zásob ze svého domovského města, což může zejména v začátcích misí vydatně pomoci k rychlejšímu rozvoji.

A to je vše... skoro

Z novinek stojí za zmínku ještě nový mód pro multiplayer, King of the Hill, v němž je hráčovým úkolem zajmout a posléze bránit velkou pevnost. Vzhledem k okoukanosti dříve obsažených módů a národů by tak mohly Asian Dynasties znamenat vítané oživení i pro multiplayer. Po technické stránce však tento datadisk mnoho změn nepřináší, až na několik grafických prvků a nových skladeb, ladících tématicky k asijské kultuře. I přes relativní stáří původní hry ale vypadá grafika stále velice dobře – a co je důležité, užijete si všechny její finesy i na méně výkonném počítači.

Age of Empires III: Asian Dynasties tak navzdory minimálním inovacím v herním systému dokázaly přece jen přinést obsah, jenž není pouhou omáčkou k původní hře. Fanoušky série určitě nadchnou, ale i ostatní pobaví zhruba deseti hodinami velice slušné zábavy v kampaních, plus novými možnostmi v multiplayeru. Pokud tedy chováte třetí díl AoE v oblibě, nemusíte nad investicí do datadisku dlouze váhat.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář